Concerten in 2003
– Zondag 15 juni 2003
12.15 uur: Noten op de Noen N.H kerk te Helvoirt.
Uitgevoerd werden werken van onder Schütz, de Monte, Tallis, Palestrina, Elgar, Distler en vele anderen.
Factus est repente Aichinger (1564-1628)
Verleih uns Frieden genädlich H. Schütz (1585-1674)
Beati qui habitant Phillippe de Monte (1521-1603)
Lord, give Thy Holy Spirit Thomas Tallis (1505-1585)
Sicut cervus Giovanni P. da Palestrina (1525-1594)
intermezzo Peter van Aerts gitaar (zie onder)
Pavane Luis Milan
Prelude J. S. Bach
Gebet Max Bruch (1838-1920)
Schilflied Fanny Hensel (1805-1847)
Weary wind Edward Elgar (1857-1934)
Traurige Krönung Hugo Distler(1908-1942)
Wie bist du doch schön Edvard Grieg (1843-1907)
intermezzo
Aria, Notturno en Tanz Alfred Uhl
Mentre la donna mia Cornelis Schuyt (1757-1616)
Jungfau, dein schön Gestalt Hans Leo Hassler (1564-1612)
All Lust und Freud Hans Leo Hassler (1564-1612)
Wherefore sit I complaining Peter Philips (1561-1628)
Der Floh Erasmus Widmann (1572-1634)
Peter van Aerts (1958) studeerde klassiek gitaar bij Hein Sanderink en koordirectie bij Cees Rotteveel, beide studies aan het Brabants Conservatorium te Tilburg.
Tijdens en na zijn studie vormde hij samen met Martien Tielemans een gitaarduo waarmee hij concerten gaf in Nederland, België en Frankrijk.
In Oisterwijk heeft Peter zijn eigen lespraktijk, Gitaarstudio Peter van Aerts en dirigeert hij verschillende koren waaronder het Oisterwijks Kamerkoor en Tilburgs Universiteitskoor Contrast.
In Hevoirt is hij coach van zang- en gitaarvereniging Da Capo.
– Zondag 7 december 2003 20.00 uur Oude Kerk Helvoirt:
Kerstconcert: A Festival of Lessons and Carols.
Tijdens zo’n Festival wordt het verhaal van de geboorte van Jezus verteld in negen lezingen afgewisseld met bekende kerstliederen.
Velen menen dat het Festival of Lessons and Carols een specifiek Engelse en daarmee op oude tradities teruggaande vorm van kerkdienst is vóór de dagen van Kerstmis. Dit is echter maar ten dele juist.
De dienst van negen lezingen, afgewisseld door bekende liederen, werd aan het einde van de vorige eeuw geïntroduceerd door Edward White Beson (1829 – 1896), die voordat hij tot het bisschopsambt geroepen werd meewerkte aan de totstandkoming van verschillende gezangboeken en die zelf liedteksten schreef. In 1918 werd zijn ontwerp van een Festival of Lessons and Carols aangepast voor gebruik in de Kapel van King’s College te Cambridge door de toenmalige deken daarvan. Sedertdien zijn deze diensten zeer bekend en geliefd geworden, zodat in Engeland en daarbuiten talrijke varianten op dit thema zijn ontstaan.
Ofschoon het Festival of Lessons and Carols dus een creatie van de negentiende en twintigste eeuw is, kan de structuur ervan herleid worden tot een oude traditie. Dat bewijst het feit, dat er sprake is van een afwisseling van negen lezingen en gezangen. Dat negental gaat terug tot de Metten (het nachtelijk gebed) van het kloosterlijke en het kathedrale koorofficie. Op feestdagen bestonden de Metten uit drie zogenaamde nocturnen van elk drie psalmen en drie schriftlezingen afgewisseld met responsories. Deze konden eigenlijk alleen door een geoefende schola cantorum worden uitgevoerd, zodat men ze, wanneer men een lezingendienst zoals deze dichter bij het volk wilde brengen, moest vervangen door eenvoudige liederen. Daarvoor leende het genre van de Carols zich bij uitstek. De oudste ervan zijn ontstaan in de vijftiende eeuw uit liederen die men zong bij dansen die in een kring werden uitgevoerd. De meerderheid van deze liederen is verbonden met Kerstmis, zodat het de naam draagt van Christmas Carols. Talloze malen heeft men lezingen en liederen geselecteerd en gegroepeerd, want er bestaan geen bindende voorschriften of strikte tradities voor deze dienst.
PROGRAMMA
Bij binnenkomst:
Once in royal Davids city H. J. Gauntlett (1805 – 1876)
Welkomstwoord
The truth from above Trad. Carol; arr. R. Vaughan Williams (1872 – 1958)
O Magnum mysterium Tomas Luis de Victoria (ca. 1548 – 1611)
1e lezing: Genesis 3:8-15,17-19
Adam lay ybounden Words anon. 15e eeuw; Boris Ord (1897 – 1961)
2e lezing: uit Genesis 22: 15-18
Wachet auf! J. S. Bach (1685 – 1750)
3e lezing: Jesaja 9: 2,6-7
God rest you merry, gentlemen Trad. Carol; arr. David Willcocks (1919)
4e lezing: Jesaja 11: 1-4, 6-9
There is no rose Anon. ca 1420
Vom Himmel hoch Martin Luther; arr. J. S. Bach (1685 – 1750)
5e lezing: Lukas 1: 26-35, 38
Gabriels message Arr. bij David Willcocks
Dixit Maria Hans Leo Hassler (ca. 1564 – 1612)
Resonet in laudibus Guilielmus Messaus (1585 – 1640)
6e lezing: Lukas 2:1, 3-7
O salich heylich Bethlehem Guilielmus Messaus (1585 – 1640)
I saw a maiden Old Basque Noël (15e eeuw)
7e lezing: Lukas 2: 8-16
Away in a manger W.J. Kirkpatrick (1838 – 1921)/ David Willcocks (1919)
While shepherds watched Words: Naham Tate (1652 – 1715)
8e lezing: Matteüs 2: 1-11
I saw three ships Trad. Carol; arr. David Willcocks (1919)
O Magnum mysterium Francis Poulenc (1899 – 1963)
9e lezing: Johannes 1: 1-14
Hark the Herald Angels sing Ch. Wesley / F. Mendelssohn (1809 – 1847)
– Zondag 21 december 2003 16.00 uur
Kerstconcert i.s.m. Harmonie Kunst Adelt in H. Nicolaaskerk,
met alle Helvoirtse koren